Wettelijke garantie, verkopers garantie of fabrieksgarantie, wat is wat?


Iedereen heeft dat wel eens meegemaakt, u koopt een product en binnen een mum van tijd is het stuk. En dan begint het, een vaak niet zo duidelijke weg om er achter te komen welke garanties u precies heeft op het gekochte product en wat betekenen deze garanties in de praktijk.


Wettelijke garantie

Bij aankoop van een product heeft u op dit product een wettelijke garantie.

Deze garantie geeft elke koper recht op een goed product die zonder mankementen doet waar het voor bedoeld is. Onder ‘goed product’ wordt verstaan dat men een product zonder problemen een bepaalde tijd moet kunnen gebruiken. Wanneer het gekochte product niet deugt, geeft de wettelijke garantie u het recht op gratis reparatie, een vervangend product of op de teruggave van uw aankoopbedrag. de wettelijke garantie in Nederland kent geen garantietermijn, simpelweg omdat sommige producten langer meegaan dan de andere. Een elektrisch apparaat gaat in principe langer mee dan een kledingstuk. Wanneer het product na zes maanden of langer stuk gaat, is het aan u om te bewijzen dat het aan het product ligt.


Wat de koper van een product mag verwachten, moet duidelijk worden gemaakt in de informatie van aanbieder, bijvoorbeeld specifieke eigenschappen en beperkingen van het product, of het nieuw of tweedehands is, de prijs en andere. Ook producten die u aanschaft in de uitverkoop of voor een lagere prijs, moeten voldoen aan de omschrijving ‘goed product’.


Wanneer is een product niet goed?

➔ wanneer het niet compleet is

➔ wanneer het beschadigd is

➔ kapot is en/of niet werkt

➔ niet doet wat het volgens de omschrijving zal moeten doen


Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Naast de wettelijke garantie wordt de koper vaak geconfronteerd met fabrieks- of verkopersgarantie.

Deze garanties zijn in feite een aanvulling op de wettelijke garantie en gelden voor een bepaalde tijd en vaak op bepaalde onderdelen van het product, bijvoorbeeld op motorische onderdelen. Fabrieks- en verkopersgarantie heeft een vooraf bepaalde duur. Bij storingen en mankementen aan het product na zes maanden hoeft de koper dus niet aan te tonen dat het aan het product ligt, maar maakt gebruik van de periode die vermeld staat in het garantiebewijs.


Kopen van een extra garantie

Tegenwoordig kunt u bij een aantal - vaak bij elektronica en bij een hoger aanschafbedrag - een extra garantie bijkopen. Dit is alleen zinvol wanneer u hierdoor als consument extra en meer rechten krijgt dan de rechten die al gewaarborgd zijn door de wettelijke garantie. Bij het kapot gaan van een apparaat die buiten fabrieks-, verkopers- en bijgekochte garantie valt, kunt u hoogstwaarschijnlijk nog altijd een beroep doen op de wettelijke garantie. Dit hangt mede af van de (verwachte) gebruiksduur van het product U moet dan wel aantonen het aangekochte product op een normale manier te hebben gebruikt.


Niet altijd koopt u een product online of in een winkel. Soms koopt u iets door een koopovereenkomst af te sluiten met de verkopende partij. Of u koopt onroerend goed via een makelaar, of rechtstreeks van de eigenaar. Of een nieuwe of gebruikte auto bij een garage of een dealer.


In sommige gevallen, zeker wanneer er een schriftelijke of mondelinge koopovereenkomst wordt gesloten, kan een aankoop en bijbehorende garanties best ingewikkeld zijn.

Staat u op punt om een dergelijk aankoop te realiseren en bent u niet helemaal zeker van alle bestaande opties? Dan is het verstandig om op zoek gaan naar een goed advies bij de W817 Juristen.

Voor verkopen en aankopen tussen de bedrijven gelden andere regels en zijn de algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden van het bedrijf van belang.


Er gelden veel regels en wettelijke bepalingen waarvan u mogelijk niet op de hoogte bent. Het is altijd beter te voorkomen dan te moeten genezen.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend en gratis advies!