Online gekocht en je aankoop nooit gekregen?

In de sombere COVID-19 tijden shoppen we meer dan ooit online. Easy, vanuit je luie stoel van alles te kopen, van kleding tot boeken, van elektronica tot complete verse menu’s.

In de regel gaat het goed met onze aankopen, je bestelt, betaalt en ontvangt binnen de aangegeven tijd je pakketje.

Maar wat als het niet goed gaat?

Naast vele betrouwbare en uiterst correcte webshops zijn er helaas genoeg diverse nep-webshops die je geld incasseren en niet van plan zijn om ook daadwerkelijk te leveren.

Je pakket wordt nooit geleverd en bij nader inzien heeft de betreffende webshop geen telefoonnummer, reageert niet op je e-mail berichten en blijkt ook geen klantenservice te hebben.

Waar moet je eerst op letten? Welke binnenlandse webshops zijn veilig? Welke stappen zou je kunnen nemen als het fout gaat?

Voordat je gaat bestellen, let op de volgende kenmerken:

➔ Heeft de webshop een veilige verbinding (https://www….)?

➔ Is de webshop aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg?

➔ Zijn er meerdere betaalmogelijkheden? Als er maar een betaalmogelijkheid is, namelijk vooraf, dan gaat het bijna altijd om een malafide webshop

➔ Google de naam van de webshop en zoek naar reviews

➔ Controleer de KvK inschrijving en datum, zeer recent ingeschreven kan duiden op malafide

➔ Zijn de logo’s echt d.w.z. kun je doorklikken naar de originele website?

➔ Goederen te laag onder werkelijke waarde geprijsd is een slecht teken

➔ Een bizar webadres of naam dat erg lijkt op een bestaande bekende webshop is verdacht

➔ Geen klantenservice functie en geen telefoonnummer is volgens de wet niet correct, dus wel verdacht

Nadat je hebt besteld en betaald, maar de gekochte goederen nooit hebt ontvangen:

  1. Er is een levertijd aangegeven of afgesproken en de leverancier houdt zich er niet aan: Je moet de webshop een kans geven om alsnog te leveren. Vooral nu in de corona tijden, hebben ook veel bonafide webshops, soms problemen met het leveren. Communiceer jouw gewenste of afgesproken datum duidelijk en via e-mail. Bij het niet leveren heb je het recht om je aankoop te ontbinden en het betaalde bedrag terug te vragen.

  2. Krijg je totaal geen reactie van de webshop? Ook dan heb je recht om jouw aankoop te ontbinden wegens het niet nagekomen afspraken en wanprestaties.

  3. Is er geen communicatie mogelijk, de webshop reageert niet op je verzoeken en je hebt noch je aankoop binnen noch je geld terug? Dan begint de mogelijkheid van oplichting erg realistisch te worden en moet je een juridische procedure gaan starten om je geld terug te krijgen.

  4. Is de webshop waar je iets gekocht hebt inmiddels failliet? Ook dan kun je beter hulp zoeken bij een jurist om je te door het doolhof van preferente schuldeisers, gewone crediteuren en door de curator opgestelde regels te helpen.

Ben je opgelicht door een malafide webshop? Laat een ervaren team juristen voor jou aan het werk gaan!

Het team Juristen W817 B.V. heeft vaak met dit bijltje gehakt en kent alle ins- en outs van de vergelijkbare situaties. Onze juristen staan je met raad en daad terzijde bij het behartigen van je vordering.

Ben je woonachtig in Tiel en omgeving? Loop dan binnen tijdens onze kantooruren bij het Juridisch Inlooploket in Tiel voor een GRATIS juridisch advies. Gaan we voor jou procederen? Ook dat doen wij gratis! Bel voor een vrijblijvend advies!


©2020 W817Juristen BV. Alle rechten voorbehouden.