BEL-ME-NIET REGISTER VERDWIJNT PER 1 JULI 2021. WAT GEBEURT ER NU MET ONGEWENSTE TELEFOONTJES?

Telemarketing, wij weten allemaal wat dat is: een vorm van telefonische klantenwerving die de bekende storm van vervelende telefoontjes veroorzaakt. Verreweg de meeste mensen ervaren deze telefoontjes als ongewenst en opdringerig en voelen zich daardoor overvallen.

Tot nu toe heeft het Bel-mij-niet Register bescherming geboden tegen de overenthousiaste telemarketeers. Zijn we vanaf 1 juli met z’n allen loslopend wild voor die irritante, volhardende telemarketeers die je dag en nacht lastig aan vallen met zogenaamd super aantrekkelijke aanbiedingen en ongeëvenaard lage prijzen voor energie, glasvezel en vele andere zaken?

Het Bel-me-niet Register met daarin ruim 10 miljoen telefoonnummers van Nederlanders die absoluut niet lastig gevallen wilden worden, houdt dus op met het bestaan.

Maar niet getreurd, er staat al een zeer effectieve vervanger klaar: de Telecommunicatiewet.


De nieuwe wet keert het huidige systeem van het Bel-me-niet Register helemaal om. Waar je in principe door iedereen gebeld kon worden tenzij je in het Bel-me-niet Register expliciet aangaf dat niet te willen, mag je vanaf 1 juli pas gebeld worden wanneer je individuele bedrijven eerst toestemming geeft om gebeld te worden en je telefonisch te benaderen met diverse aanbiedingen.

Ook de bewijslast verschuift; de bedrijven moeten kunnen aantonen dat je toestemming hebt gegeven voor een ongewenst telefoontje. Ook het bellen met afgeschermde of geblokkeerde nummers is niet toegestaan.

Dit maakt het voor de Autoriteit Consument & Markt veel controleerbaarder en eenvoudiger om de overtreders te beboeten.


De wetswijziging beschermt naast gewone de consument ook de zzp’ers die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Er geldt echter wel een uitzondering: zowel de consumenten als de eenmansbedrijven kunnen wel gebeld worden door de bedrijven waar ze klant van zijn of zijn geweest.


Blijf wel goed opletten op ‘verborgen toestemming’!

Marketeers en marketing deskundigen zijn niet voor een gat te vangen. Er zijn een aantal andere, minder opvallende mogelijkheden waarmee je onbedoeld toestemming geeft tot bellen.

Let daarom altijd op wat je aanvinkt bij vragenlijsten, enquêtes en diverse quiz en andere spelletjes waaraan je online meedoet. Wees ook alert op alles waar je persoonsgegevens moet invullen of wanneer je akkoord klikt op het verzoek om diverse voorwaarden te accepteren. Zeker wanneer deze voorwaarden een tal pagina’s met kleine lettertjes beslaan, is voorzichtigheid aan te raden.


Recht van verzet

Als je toch ongewenst gebeld wordt door een telemarketeer, kun je gebruik maken van zogenaamd ‘recht van verzet’.

Recht van verzet betekent dat je TIJDENS het telefonisch gesprek duidelijk moet aangeven dat je gebruik maakt van recht van verzet en dat je het bedrijf absoluut geen toestemming geeft om je ooit nog telefonisch te benaderen.

Degene aan de lijn is verplicht om jouw verzoek te noteren en jouw gegevens te verwijderen. Het bedrijf mag je nooit meer bellen.

De ConsuWijzer geeft een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken tijdens recht van verzet:

● 'Ik wil dat u mij nooit meer belt'

● 'Ik wil dat u mij NU uit de bellijst haalt'

● 'Ik heb het recht van verzet'

● 'Ik wil dat u met een brief of een e-mail bevestigt dat u mij niet meer gaat bellen'


Kom je ondanks alles niet van de vervelende telemarketeers af en weet je je geen raad meer? Je kunt altijd een vrijblijvend advies vragen bij W817 Juristen. Wij helpen je graag om een brief op te stellen waarmee je schriftelijk je bezwaren aangeeft of kunnen je begeleiden bij een officiële melding van overtreding.